Blog
Webinar o wskaźnikach jakości dla MedRisk
Ekspertki MediMentors i webinar o wskaźnikach jakości dla MedRisk 31 października ekspertki MediMentors Agnieszka Nowak-Musiej oraz Małgorzata Kiljańska miały przyjemność poprowadzić webinar o wskaźnikach jakości dla MedRisk. Webinar zorganizowany został dla...
Nowe standardy akredytacyjne dla szpitali
Co warto wiedzieć o nowych standardach akredytacyjnych dla szpitali? 6 września ukazało się obwieszczenie Minister Zdrowia w sprawie standardów akredytacyjnych dla działalności leczniczej w rodzaju całodobowe i stacjonarne świadczenia zdrowotne szpitalne, na...
Efektywna komunikacja i protokoły część 4
Efektywna komunikacja i protokoły część 4 Zdarzyło Ci się odebrać skargę od pacjenta na lekarza, że ten nie jest empatyczny? A może byłeś świadkiem rozmowy, w której lekarz poinformował pacjenta o nowotworze i... w sumie, to na miejscu pacjenta sam być na niego...
Efektywna komunikacja i protokoły część 3
Efektywna komunikacja i protokoły część 3 Oglądałeś sztafetę podczas olimpiady w Paryżu? Mi kojarzyła się ona w protokołem SBAR lub ISBAR. Dlaczego akurat z tym protokołem? Jak na pewno wiesz, przekazanie pałeczki podczas sztafety jest kluczowym momentem. Błąd w...
Efektywna komunikacja i protokoły część 2
Efektywna komunikacja i protokoły część 2 W karetce, na ulicy, w SOR, czy chociażby w szkolnym gabinecie pielęgniarki. Jeśli pacjent jest ciężko ranny, ma nagłą duszność lub ból w klatce piersiowej, czy po prostu cierpi, albo gdy dziecko zgłasza się do gabinetu...
Efektywna komunikacja i protokoły część 1
Efektywna komunikacja i protokoły część 1 Znowu muszę wrócić do pacjenta na Sali nr 4. Zapomniałem spytać o alergie. ☹ Nie spałam w nocy. Moja pacjentka na intensywnej terapii wybudziła się. Muszę jej powiedzieć, że w wypadku zginęło jej dziecko. Nie wiem jak ☹. ...
Medicover – warsztaty z zarządzania incydentami klinicznymi
Medicover - warsztaty z zarządzania incydentami klinicznymi Warsztaty, które są przygotowane przez ekspertów MediMentors zawsze mają rozbudowaną sekcję praktyczną. Tak było również w przypadku Medicover - warsztatów z zarządzania incydentami klinicznymi. Warsztaty...
Nowe standardy akredytacyjne
Obwieszczenie MZ - nowe standardy akredytacyjne Tydzień zaczynamy od nowych standardów. Są już dostępne nowe standardy akredytacyjne dla działalności leczniczej w rodzaju całodobowe i stacjonarne świadczenia zdrowotne szpitalne. Zabieramy się do analizy. Co to...
Jak zbudować w placówce WSZJIB?
Jak zbudować w placówce WSZJIB? Jeżeli jesteś kierownikiem podmiotu leczniczego, świadczącego usługi w ramach umowy z NFZ, to przed Tobą nowe wyzwanie. Do 30 czerwca 2024 roku powinieneś wdrożyć wewnętrzny system zarządzania jakością. Co to oznacza dla Twoich...
8 zagadnień definiujących dobry WSZJIB
Wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem - po czym poznasz, że go masz? Będąc menedżerem podmiotu leczniczego powinieneś wiedzieć, że celem funkcjonowania wewnętrznego systemu zarządzania jakością jest zapobieganie wystąpieniu zdarzeń niepożądanych....
Czy WSZJIB jest skuteczny?
Co jest bardziej skuteczne w efektywnym zarządzaniu podmiotem leczniczym? Czy WSZJIB jest skuteczny? Odwróćmy sytuację. Wyobraź sobie, że w Twojej placówce jest ogrom zdarzeń niepożądanych. W każdym tygodniu u któregoś z pacjenta pozostaje ciało obce po operacji,...
Szpital w Łowiczu – szkolenia z zarządzania jakością w placówce
Szkolenia z zarządzania jakością w placówce - szpital w Łowiczu W ubiegłym tygodniu eksperci MediMentors w składzie lekarz Agnieszka Nowak-Musiej i adwokat Radosław Tymiński przeprowadzili szkolenia w szpitalu w Łowiczu z zarządzania jakością w placówce. Warsztaty...
Kiedy okołooperacyjna karta kontrolna nas nie chroni?
Kiedy okołooperacyjna karta kontrolna nas nie chroni? Zróbmy mały test. Pójdź na blok operacyjny i weź do ręki każdą Okołooperacyjna Kartę Kontrolną, która znajduje się na terenie bloku i Sali wybudzeń. Czy obszar, który jest wypełniony w Kartach, odpowiada...
Okołooperacyjna karta kontrolna to bezpieczeństwo pacjentów
Okołooperacyjna karta kontrolna to bezpieczeństwo pacjentów? OKK czyli Okołooperacyjna karta kontrolna to narzędzie, służące klinicystom i innym profesjonalistom medycznym, zaangażowanym w poprawę bezpieczeństwa świadczonych usług. Pomaga również ograniczać liczbę...
Leki własne pacjenta część 2
Leki własne pacjenta - czym leczyć pacjenta w trakcie hospitalizacji? Część 2 Zakładając, że najlepiej wiedzę przyswaja się na konkretnym przykładzie, opiszemy na potrzeby tego wpisu fikcyjny przypadek Pani Heleny. Leki własne pacjenta czyli czym leczyć pacjenta w...
Leki własne pacjenta część 1
Leki własne pacjenta - czym leczyć pacjenta w trakcie hospitalizacji? Część 1 Zakładając, że najlepiej wiedzę przyswaja się na konkretnym przykładzie, opiszemy na potrzeby tego wpisu fikcyjny przypadek Pani Heleny. Leki własne pacjenta czyli czym leczyć pacjenta w...
Błędy LASA – zrozumienie zagrożenia
Błędy LASA - zrozumienie zagrożenia Pójdź na jeden z oddziałów w Twoim szpitalu, otwórz szafkę z lekami… albo… podejdź do gabinetu zabiegowego w Twojej przychodni i przyjrzyj się opakowaniem leków… albo…. spójrz na listę leków, które sam przyjmujesz. Zobacz jak...
Błędy LASA – jak im zapobiec?
Błędy LASA - jak im zapobiec? W poprzednim wpisie omówiliśmy problem błędów związanych z podobnymi nazwami i wyglądem leków (LASA) w opiece zdrowotnej. Teraz czas na rozmowę o rozwiązaniach! Błędy LASA - jak im zapobiec? Kto musi zrobić pierwszy krok? Praca jest...
Co jest w karcie implantu?
Ochrona radiologiczna, czyli co jest w karcie implantu? Na potrzeby wyjaśnienia zagadnienia - Co jest w karcie implantu? - przytoczymy fikcyjną sytuację jaka mogłaby mieć miejsce w placówce wykonującej badania obrazowe. Panu Piotrowi ukradziono portfel. Karty...
Po co nam karta implantu?
Bezpieczne badanie, czyli po co nam karta implantu? Na potrzeby wyjaśnienia zagadnienia - Po co nam karta implantu? - przytoczymy fikcyjną sytuację jaka mogłaby mieć miejsce w placówce wykonującej badania obrazowe. Od kilku miesięcy temu pan Piotr ma silne bóle...
Globalny raport WHO na rzecz bezpieczeństwa pacjentów
Na lata 2021–2030 powstał globalny raport WHO na rzecz bezpieczeństwa pacjentów Czy wiesz, że WHO opracowała globalny raport i plan działania na rzecz bezpieczeństwa pacjentów na lata 2021–2030? Ma on na celu przedstawienie szerokiej perspektywy na stan...
Rysujemy na pacjencie?
Oznaczanie miejsca operowanego - rysujemy na pacjencie? Błędy zdarzają się każdemu. Nie ma lekarza, który nie popełniłby błędu, nie ma placówki, w której nie popełniliby błędu. Tylko w okresie trwającym od kwietnia do września 2013 roku w Anglii odnotowano 37...
Kto idzie do pacjenta po zgodę?
Jak to jest? Kto idzie do pacjenta po zgodę? Na potrzeby omówienia tego zagadnienia przybliżymy fikcyjną sytuację: Chirurgiczna poradnia przyszpitalna w szpitalu w Poznaniu: Pacjent zgłasza się ze skierowaniem na cholecystektomię do chirurga A. Lekarz przedstawia...
W jaki sposób pacjent musi się zgodzić?
Jak to jest? W jaki sposób pacjent musi się zgodzić? Ile czasu mija od rozpoczęcia omawiania z pacjentem zakresu zabiegu, do przekazania mu zgody do podpisania? Jak to jest w Twoim szpitalu, w Twojej poradni? 10 min? 5 min? Jak to jest rzeczywiście? W jaki sposób...
Czy pacjent musi się zgadzać?
Jak to jest? Czy pacjent musi się zgadzać? Według danych z Systemu Analizy Orzeczeń Sądowych (SAOS), w latach 2019-2022 w polskich sądach toczyło się rocznie średnio około 50 spraw sądowych z powodu wykonania zabiegu bez skutecznej zgody pacjenta. W 2022 roku było...
Zadania w zarządzaniu zdarzeniami niepożądanymi
Jak poukładać zadania w zarządzaniu zdarzeniami niepożądanymi? W tym wpisie chcemy podzielić się z Tobą praktycznym podejściem do zarządzania zdarzeniami niepożądanymi. Dla nas wszystkich, jako menedżerów placówek medycznych, priorytetem jest minimalizowanie ryzyka...
Antybiotyki – panaceum na wszystko
Panaceum na wszystko - antybiotyki "…Oporność na antybiotyki grozi „katastrofą” zdrowotną na miarę terroryzmu i zmian klimatu ..." Sally Davis - Naczelny Lekarz Wielkiej Brytanii, 2013 Zatem czy antybiotyki to panaceum na wszystko? Eksperci alarmują o...
Zasada Pareto a sezon infekcyjny
Sezon infekcyjny a zasada Pareto Jesteś menedżerem w POZ? Jeśli tak, to pewnie widzisz, że najczęstszą przyczyną zgłoszeń pacjentów są teraz infekcje dróg oddechowych. Czy to oznacza, że doskonale diagnozujemy i leczymy infekcje w Polsce? Chyba nie, skoro Polska...
Zarządzanie jakością
Kto, co może zyskać? Wdrażasz wewnętrzny system zarządzania jakością. Po co? Czy Ty coś z tego będziesz miał? A może pacjent? A Twoi ludzie? Zarządzanie jakością - co, kto może zyskać? Chcielibyśmy podzielić się w tym wpisie perspektywą zarządzania zdarzeniami...
Kultura bezpieczeństwa – Twój plan odbudowy
Twój plan odbudowy kultury bezpieczeństwa Chcesz, aby ludzie, który przychodzą do Twojej placówki po pomoc, byli bezpieczni i dobrze leczeni? A pamiętasz o swoich ludziach? Jeśli oni będą przychodzili do pracy ufając, że nic im nie grozi, że mają wsparcie i...
Kultura bezpieczeństwa w placówkach medycznych
Placówki medyczne i ich kultura bezpieczeństwa Z czym kojarzy się lekarzowi, pielęgniarce, innemu pracownikowi szpitala, przychodni pojęcie zdarzenia niepożądanego? Rezydent z chirurgii od razu czuje lęk, zaciskające się gardło. Młoda lekarka z ginekologii jest...
Zlecenie podania leku
Zlecenie leku - zlecić, czy zagadać? Przywołajmy na potrzeby tego wpisu dwie fikcyjne sytuacje, które mogłby mieć miejsce w szpitalu powiatowym. 2.35 w nocy. Pielęgniarka dyżurna z OINKu (Oddziału Intensywnego Nadzoru Kardiologicznego) dzwoni do lekarza dyżurnego,...
Porównanie definicji
Podsumowanie i porównanie definicji Niezgodność, zdarzenie niepożądane, zdarzenie medyczne, błąd medyczny, błąd lekarski. Dlaczego ułożyłam je w takiej kolejności? Wiele nowych/starych pojęć pojawiło się w przestrzeni publicznej przy okazji prac nad ustawą o...
Niezgodność
Kiedy mamy do czynienia z niezgodnością? Niezgodność jest chyba najprostszym z omawianych przeze nas w ostatnim czasie pojęć. Łatwo wydedukować, że wszystko co nie jest zgodne z… (możesz wstawić dowolną procedurę, instrukcję, ustawę, wytyczne) – jest niezgodne. ...
Błąd medyczny, błąd lekarski
Kiedy mamy do czynienia z błędem medycznym i błędem lekarskim? O błędzie lekarskim słyszymy najczęściej przy okazji ciężkich powikłań i najczęściej w przypadku zgonów pacjentów. Czy jednak jest to pojęcie, które może określić wszystkie procesy, które przyczyniły ...
Zdarzenia medyczne
Kiedy mamy do czynienia ze zdarzeniami medycznymi? Zdarzenie medyczne – czy to to samo, co zdarzenie niepożądane? Warto znać zaktualizowaną definicję zdarzenia medycznego, bo jest ona bardzo ściśle powiązana z wypłatą dla pacjenta świadczeń kompensacyjnych, o...
Zdarzenia niepożądane
Kiedy mamy do czynienia ze zdarzeniami niepożądanymi? Zdarzenie niepożądane, zdarzenie medyczne, błąd medyczny, błąd lekarski, niezgodność… Pojęcia wymienne? Wiele nowych/starych pojęć pojawiło się w przestrzeni publicznej przy okazji prac nad ustawą o jakości w...
Leczenie pacjentów z bólem część 2
Część druga leczenie pacjentów z bólem Osiem i pół miliona ludzi. Dużo, prawda? Tyle osób dorosłych cierpi w Polsce z powodu bólu przewlekłego. Problem narasta wraz z wiekiem. Aż 55% osób dorosłych cierpi codziennie z powodu bólu. Z myślą o tych pacjentach...
Leczenie pacjentów z bólem część 1
Część pierwsza leczenie pacjentów z bólem Osiem i pół miliona ludzi. Dużo, prawda? Tyle osób dorosłych cierpi w Polsce z powodu bólu przewlekłego. Problem narasta wraz z wiekiem. Aż 55% osób dorosłych cierpi codziennie z powodu bólu. Z myślą o tych pacjentach...
20 wskazówek dla pacjentów część 2
Część druga 20 wskazówek dla pacjentów Są na świecie szpitale, gdzie błędy i incydenty się nie zdarzają. Naprawdę? Niestety nie. Nie ma na świecie placówki medycznej, w której nie dochodziłoby do błędów, powikłań, incydentów, często wynikających ze źle...
20 wskazówek dla pacjentów część 1
Część pierwsza 20 wskazówek dla pacjentów Są na świecie szpitale, gdzie błędy i incydenty się nie zdarzają. Naprawdę? Niestety nie. Nie ma na świecie placówki medycznej, w której nie dochodziłoby do błędów, powikłań, incydentów, często wynikających ze źle...
Klub Menedżera – szkolenia z kompetencji zarządczych
Szkolenia z kompetencji zarządczych, czyli co oferuje Klub Menedżera Klub Menedżera to platforma webinarowa stworzona przez Serwis ZOZ: Zarządzanie w Ochronie Zdrowia oraz Wydawnictwo Wiedza i Praktyka Sp z o.o. Platforma ta skierowana jest do menedżerów...
Optymalizacja kosztów i zasobów
Efektywne zarządzanie pozwala na optymalizację kosztów i zasobów Współczesna ochrona zdrowia to nie tylko wysoka jakość usług medycznych, ale także efektywne zarządzanie, które pozwala na optymalizację kosztów i zasobów. W MediMentors oferujemy kompleksowe wsparcie...
Wsparcie w zarządzaniu podmiotem leczniczym
Pewny start i stabilny rozwój - wsparcie w zarządzaniu podmiotem leczniczym Prowadzenie podmiotu leczniczego wiąże się z wieloma wyzwaniami natury administracyjnej, prawnej i organizacyjnej. Zwykle nie jest to łatwe zadanie jednak mamy na to sposób. Przede...
Bezpieczeństwo prawne w ochronie zdrowia
Bezpieczeństwo prawne w ochronie zdrowia - pewność i spokój W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym ochrona zdrowia stawia przed placówkami medycznymi szereg wyzwań. Zapewnienie bezpieczeństwa prawnego jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania każdego...
Zarządzanie kadrą medyczną marzeń
Inwestycja w przyszłość Kadra medyczna to jeden z najważniejszych czynników sukcesu każdej placówki medycznej. Efektywne zarządzanie personelem medycznym pozwala na zapewnienie wysokiej jakości usług medycznych. W tym przypadku to również budowanie zaangażowania...
Wspólnie przepracujemy trudności placówki
Czas na pozytywną zmianę! W rozmowach z wieloma menedżerami placówek medycznych dostrzegamy wspólne wyzwania, przed którymi stoją niektóre z Waszych instytucji. Dziś chcemy skierować naszą pomoc do tych, którzy mogą znaleźć w niej klucz do rozwiązania swoich...
Wyzwania kierowników medycznych
Wyzwania kierowników medycznych W dzisiejszym dynamicznym środowisku opieki zdrowotnej, menedżerowie placówek medycznych stają przed wyjątkowymi wyzwaniami. Rozmawiamy z wieloma z Was i słyszymy o trudnościach, z jakimi się borykacie. Dziś pragniemy podzielić się,...
Zarządzanie jakością i standardy
Zbuduj z nami system - zarządzanie jakością i standardy Zbuduj z MediMentors system, który podniesie renomę Twojej placówki! Czerwiec zbliża się szybkimi krokami, a wraz z nim termin, do którego placówki medyczne muszą dostosować się do wymogów Ustawy o Jakości w...
Nowe wymogi w placówkach medycznych
Koniec czerwca już coraz bliżej – czas na dostosowanie się do nowych wymogów! Nowe wymogi w placówkach medycznych - czerwiec zbliża się szybkimi krokami, a wraz z nim termin, do którego placówki medyczne muszą dostosować się do wymogów Ustawy o Jakości w Opiece...
Napędzamy wzrost ambitnych placówek
Co wyróżnia MediMentors na rynku? Przede wszystkim napędzamy wzrost ambitnych placówek przyszłości. Wśród wielu firm konsultingowych działających w obszarze zarządzania jakością w ochronie zdrowia, MediMentors wyróżnia się kilkoma kluczowymi elementami: ...
Kompleksowe zarządzanie kliniczne
Kompleksowe zarządzanie kliniczne Jako firma konsultingowa z zakresu zarządzania jakością w ochronie zdrowia, kierujemy się misją zapewniania kompleksowego i doskonałego zarządzania klinicznego. Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo pacjentów, najwyższe standardy...