Blog

Webinar "Wskaźniki jakości jako mierniki bezpieczeństwa"

Webinar o wskaźnikach jakości dla MedRisk

Ekspertki MediMentors i webinar o wskaźnikach jakości dla MedRisk 31 października ekspertki MediMentors Agnieszka Nowak-Musiej oraz Małgorzata Kiljańska miały przyjemność poprowadzić webinar o wskaźnikach jakości dla MedRisk. Webinar zorganizowany został dla...

Nowe standrady akredytacyjne dla szpitali - co warto wiedzieć?

Nowe standardy akredytacyjne dla szpitali

Co warto wiedzieć o nowych standardach akredytacyjnych dla szpitali? 6 września ukazało się obwieszczenie Minister Zdrowia w sprawie standardów akredytacyjnych dla działalności leczniczej w rodzaju całodobowe i stacjonarne świadczenia zdrowotne szpitalne, na...

Efektywna komunikacja i protokoły część 4

Efektywna komunikacja i protokoły część 4

Efektywna komunikacja i protokoły część 4 Zdarzyło Ci się odebrać skargę od pacjenta na lekarza, że ten nie jest empatyczny?  A może byłeś świadkiem rozmowy, w której lekarz poinformował pacjenta o nowotworze i... w sumie, to na miejscu pacjenta sam być na niego...

Efektywna komunikacja i protokoły część 3

Efektywna komunikacja i protokoły część 3

Efektywna komunikacja i protokoły część 3 Oglądałeś sztafetę podczas olimpiady w Paryżu? Mi kojarzyła się ona w protokołem SBAR lub ISBAR. Dlaczego akurat z tym protokołem? Jak na pewno wiesz, przekazanie pałeczki podczas sztafety jest kluczowym momentem. Błąd w...

Efektywna komunikacja i protokoły część 2

Efektywna komunikacja i protokoły część 2

Efektywna komunikacja i protokoły część 2 W karetce, na ulicy, w SOR, czy chociażby w szkolnym gabinecie pielęgniarki.  Jeśli pacjent jest ciężko ranny, ma nagłą duszność lub ból w klatce piersiowej, czy po prostu cierpi, albo gdy dziecko zgłasza się do gabinetu...

Efektywna komunikacja i protokoły część 1

Efektywna komunikacja i protokoły część 1

Efektywna komunikacja i protokoły część 1 Znowu muszę wrócić do pacjenta na Sali nr 4. Zapomniałem spytać o alergie. ☹ Nie spałam w nocy. Moja pacjentka na intensywnej terapii wybudziła się. Muszę jej powiedzieć, że w wypadku zginęło jej dziecko. Nie wiem jak ☹. ...

Nowe standardy akredytacyjne

Nowe standardy akredytacyjne

Obwieszczenie MZ - nowe standardy akredytacyjne Tydzień zaczynamy od nowych standardów. Są już dostępne nowe standardy akredytacyjne dla działalności leczniczej w rodzaju całodobowe i stacjonarne świadczenia zdrowotne szpitalne. Zabieramy się do analizy. Co to...

Wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem - Jak go zbudować?

Jak zbudować w placówce WSZJIB?

Jak zbudować w placówce WSZJIB? Jeżeli jesteś kierownikiem podmiotu leczniczego, świadczącego usługi w ramach umowy z NFZ, to przed Tobą nowe wyzwanie. Do 30 czerwca 2024 roku powinieneś wdrożyć wewnętrzny system zarządzania jakością.  Co to oznacza dla Twoich...

Wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem - Po czym poznasz, że go masz?

8 zagadnień definiujących dobry WSZJIB

Wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem - po czym poznasz, że go masz? Będąc menedżerem podmiotu leczniczego powinieneś wiedzieć, że celem funkcjonowania wewnętrznego systemu zarządzania jakością jest zapobieganie wystąpieniu zdarzeń niepożądanych....

Wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem -Czy jest skuteczny?

Czy WSZJIB jest skuteczny?

Co jest bardziej skuteczne w efektywnym zarządzaniu podmiotem leczniczym? Czy WSZJIB jest skuteczny? Odwróćmy sytuację. Wyobraź sobie, że w Twojej placówce jest ogrom zdarzeń niepożądanych. W każdym tygodniu u któregoś z pacjenta pozostaje ciało obce po operacji,...

Kiedy okołooperacyjna karta kontrolna nas nie chroni?

Kiedy okołooperacyjna karta kontrolna nas nie chroni?

Kiedy okołooperacyjna karta kontrolna nas nie chroni? Zróbmy mały test. Pójdź na blok operacyjny i weź do ręki każdą Okołooperacyjna Kartę Kontrolną, która znajduje się na terenie bloku i Sali wybudzeń.  Czy obszar, który jest wypełniony w Kartach, odpowiada...

Leki własne pacjenta - część 2

Leki własne pacjenta część 2

Leki własne pacjenta - czym leczyć pacjenta w trakcie hospitalizacji? Część 2 Zakładając, że najlepiej wiedzę przyswaja się na konkretnym przykładzie, opiszemy na potrzeby tego wpisu fikcyjny przypadek Pani Heleny. Leki własne pacjenta czyli czym leczyć pacjenta w...

Leki własne pacjenta - część 1

Leki własne pacjenta część 1

Leki własne pacjenta - czym leczyć pacjenta w trakcie hospitalizacji? Część 1 Zakładając, że najlepiej wiedzę przyswaja się na konkretnym przykładzie, opiszemy na potrzeby tego wpisu fikcyjny przypadek Pani Heleny. Leki własne pacjenta czyli czym leczyć pacjenta w...

Błędy LASA - zrozumienie zagrożenia

Błędy LASA – zrozumienie zagrożenia

Błędy LASA - zrozumienie zagrożenia Pójdź na jeden z oddziałów w Twoim szpitalu, otwórz szafkę z lekami… albo… podejdź do gabinetu zabiegowego w Twojej przychodni i przyjrzyj się opakowaniem leków… albo…. spójrz na listę leków, które sam przyjmujesz.  Zobacz jak...

Błędy LASA - jak im zapobiec?

Błędy LASA – jak im zapobiec?

Błędy LASA - jak im zapobiec? W poprzednim wpisie omówiliśmy problem błędów związanych z podobnymi nazwami i wyglądem leków (LASA) w opiece zdrowotnej. Teraz czas na rozmowę o rozwiązaniach! Błędy LASA - jak im zapobiec?  Kto musi zrobić pierwszy krok? Praca jest...

Co jest w karcie implantu?

Co jest w karcie implantu?

Ochrona radiologiczna, czyli co jest w karcie implantu?  Na potrzeby wyjaśnienia zagadnienia - Co jest w karcie implantu? - przytoczymy fikcyjną sytuację jaka mogłaby mieć miejsce w placówce wykonującej badania obrazowe. Panu Piotrowi ukradziono portfel. Karty...

Po co nam karta implantu?

Po co nam karta implantu?

Bezpieczne badanie, czyli po co nam karta implantu?  Na potrzeby wyjaśnienia zagadnienia - Po co nam karta implantu? - przytoczymy fikcyjną sytuację jaka mogłaby mieć miejsce w placówce wykonującej badania obrazowe. Od kilku miesięcy temu pan Piotr ma silne bóle...

Globalny raport WHO na rzecz bezpieczeństwa pacjentów

Globalny raport WHO na rzecz bezpieczeństwa pacjentów

Na lata 2021–2030 powstał globalny raport WHO na rzecz bezpieczeństwa pacjentów  Czy wiesz, że WHO opracowała globalny raport i plan działania na rzecz bezpieczeństwa pacjentów na lata 2021–2030? Ma on na celu przedstawienie szerokiej perspektywy na stan...

Rysujemy na pacjencie? Oznaczanie miejsca operowanego

Rysujemy na pacjencie?

Oznaczanie miejsca operowanego - rysujemy na pacjencie? Błędy zdarzają się każdemu. Nie ma lekarza, który nie popełniłby błędu, nie ma placówki, w której nie popełniliby błędu.  Tylko w okresie trwającym od kwietnia do września 2013 roku w Anglii odnotowano 37...

Kto idzie do pacjenta po zgodę?

Kto idzie do pacjenta po zgodę?

Jak to jest? Kto idzie do pacjenta po zgodę? Na potrzeby omówienia tego zagadnienia przybliżymy fikcyjną sytuację: Chirurgiczna poradnia przyszpitalna w szpitalu w Poznaniu:  Pacjent zgłasza się ze skierowaniem na cholecystektomię do chirurga A. Lekarz przedstawia...

W jaki sposób pacjent musi się zgodzić?

W jaki sposób pacjent musi się zgodzić?

Jak to jest? W jaki sposób pacjent musi się zgodzić? Ile czasu mija od rozpoczęcia omawiania z pacjentem zakresu zabiegu, do przekazania mu zgody do podpisania?  Jak to jest w Twoim szpitalu, w Twojej poradni? 10 min? 5 min? Jak to jest rzeczywiście? W jaki sposób...

Czy pacjent musi się zgadzać? Jak to jest?

Czy pacjent musi się zgadzać?

Jak to jest? Czy pacjent musi się zgadzać? Według danych z Systemu Analizy Orzeczeń Sądowych (SAOS), w latach 2019-2022 w polskich sądach toczyło się rocznie średnio około 50 spraw sądowych z powodu wykonania zabiegu bez skutecznej zgody pacjenta. W 2022 roku było...

Zadania w zarządzaniu zdarzeniami niepożądanymi

Zadania w zarządzaniu zdarzeniami niepożądanymi

Jak poukładać zadania w zarządzaniu zdarzeniami niepożądanymi? W tym wpisie chcemy podzielić się z Tobą praktycznym podejściem do zarządzania zdarzeniami niepożądanymi. Dla nas wszystkich, jako menedżerów placówek medycznych, priorytetem jest minimalizowanie ryzyka...

Antybiotyki - panaceum na wszystko

Antybiotyki – panaceum na wszystko

Panaceum na wszystko - antybiotyki "…Oporność na antybiotyki grozi „katastrofą” zdrowotną na miarę terroryzmu i zmian klimatu ..." Sally Davis - Naczelny Lekarz Wielkiej Brytanii, 2013  Zatem czy antybiotyki to panaceum na wszystko? Eksperci alarmują o...

Zasada Pareto a sezon infekcyjny

Zasada Pareto a sezon infekcyjny

Sezon infekcyjny a zasada Pareto Jesteś menedżerem w POZ? Jeśli tak, to pewnie widzisz, że najczęstszą przyczyną zgłoszeń pacjentów są teraz infekcje dróg oddechowych.  Czy to oznacza, że doskonale diagnozujemy i leczymy infekcje w Polsce?  Chyba nie, skoro Polska...

Zarządzanie jakością

Zarządzanie jakością

Kto, co może zyskać? Wdrażasz wewnętrzny system zarządzania jakością. Po co? Czy Ty coś z tego będziesz miał? A może pacjent? A Twoi ludzie?  Zarządzanie jakością - co, kto może zyskać? Chcielibyśmy podzielić się w tym wpisie  perspektywą zarządzania zdarzeniami...

Kultura bezpieczeństwa - Twój plan odbudowy

Kultura bezpieczeństwa – Twój plan odbudowy

Twój plan odbudowy kultury bezpieczeństwa Chcesz, aby ludzie, który przychodzą do Twojej placówki po pomoc, byli bezpieczni i dobrze leczeni?  A pamiętasz o swoich ludziach? Jeśli oni będą przychodzili do pracy ufając, że nic im nie grozi, że mają wsparcie i...

Kultura bezpieczeństwa w placówkach medycznych

Kultura bezpieczeństwa w placówkach medycznych

Placówki medyczne i ich kultura bezpieczeństwa Z czym kojarzy się lekarzowi, pielęgniarce, innemu pracownikowi szpitala, przychodni pojęcie zdarzenia niepożądanego?  Rezydent z chirurgii od razu czuje lęk, zaciskające się gardło. Młoda lekarka z ginekologii jest...

Zlecenie podania leku

Zlecenie podania leku

Zlecenie leku - zlecić, czy zagadać? Przywołajmy na potrzeby tego wpisu dwie fikcyjne sytuacje, które mogłby mieć miejsce w szpitalu powiatowym. 2.35 w nocy. Pielęgniarka dyżurna z OINKu (Oddziału Intensywnego Nadzoru Kardiologicznego) dzwoni do lekarza dyżurnego,...

Porównanie definicji

Porównanie definicji

Podsumowanie i porównanie definicji Niezgodność, zdarzenie niepożądane, zdarzenie medyczne, błąd medyczny, błąd lekarski. Dlaczego ułożyłam je w takiej kolejności?  Wiele nowych/starych pojęć pojawiło się w przestrzeni publicznej przy okazji prac nad ustawą o...

Niezgodność

Niezgodność

Kiedy mamy do czynienia z niezgodnością? Niezgodność jest chyba najprostszym z omawianych przeze nas w ostatnim czasie pojęć. Łatwo wydedukować, że wszystko co nie jest zgodne z… (możesz wstawić dowolną procedurę, instrukcję, ustawę, wytyczne) – jest niezgodne.  ...

Błąd medyczny, błąd lekarski

Błąd medyczny, błąd lekarski

Kiedy mamy do czynienia z błędem medycznym i błędem lekarskim? O błędzie lekarskim słyszymy najczęściej przy okazji ciężkich powikłań i najczęściej w przypadku zgonów pacjentów.   Czy jednak jest to pojęcie, które może określić wszystkie procesy, które przyczyniły ...

Zdarzenia medyczne

Zdarzenia medyczne

Kiedy mamy do czynienia ze zdarzeniami medycznymi? Zdarzenie medyczne – czy to to samo, co zdarzenie niepożądane?  Warto znać zaktualizowaną definicję zdarzenia medycznego, bo jest ona bardzo ściśle powiązana z wypłatą dla pacjenta świadczeń kompensacyjnych, o...

Zdarzenia niepożądane

Zdarzenia niepożądane

Kiedy mamy do czynienia ze zdarzeniami niepożądanymi? Zdarzenie niepożądane, zdarzenie medyczne, błąd medyczny, błąd lekarski, niezgodność…  Pojęcia wymienne?  Wiele nowych/starych pojęć pojawiło się w przestrzeni publicznej przy okazji prac nad ustawą o jakości w...

Leczenie pacjentów z bólem część 2

Leczenie pacjentów z bólem część 2

Część druga leczenie pacjentów z bólem Osiem i pół miliona ludzi. Dużo, prawda?  Tyle osób dorosłych cierpi w Polsce z powodu bólu przewlekłego. Problem narasta wraz z wiekiem. Aż 55% osób dorosłych cierpi codziennie z powodu bólu.  Z myślą o tych pacjentach...

Leczenie pacjentów z bólem część 1

Leczenie pacjentów z bólem część 1

Część pierwsza leczenie pacjentów z bólem Osiem i pół miliona ludzi. Dużo, prawda?  Tyle osób dorosłych cierpi w Polsce z powodu bólu przewlekłego. Problem narasta wraz z wiekiem. Aż 55% osób dorosłych cierpi codziennie z powodu bólu.  Z myślą o tych pacjentach...

20 wskazówek dla pacjentów część 2

20 wskazówek dla pacjentów część 2

Część druga 20 wskazówek dla pacjentów Są na świecie szpitale, gdzie błędy i incydenty się nie zdarzają.  Naprawdę?  Niestety nie.  Nie ma na świecie placówki medycznej, w której nie dochodziłoby do błędów, powikłań, incydentów, często wynikających ze źle...

20 wskazówek dla pacjentów część 1

Część pierwsza 20 wskazówek dla pacjentów Są na świecie szpitale, gdzie błędy i incydenty się nie zdarzają.  Naprawdę?  Niestety nie.  Nie ma na świecie placówki medycznej, w której nie dochodziłoby do błędów, powikłań, incydentów, często wynikających ze źle...

optymalizacja kosztów i zasobów

Optymalizacja kosztów i zasobów

Efektywne zarządzanie pozwala na optymalizację kosztów i zasobów Współczesna ochrona zdrowia to nie tylko wysoka jakość usług medycznych, ale także efektywne zarządzanie, które pozwala na optymalizację kosztów i zasobów. W MediMentors oferujemy kompleksowe wsparcie...

wsparcie w zarządzaniu podmiotem leczniczym

Wsparcie w zarządzaniu podmiotem leczniczym

Pewny start i stabilny rozwój - wsparcie w zarządzaniu podmiotem leczniczym Prowadzenie podmiotu leczniczego wiąże się z wieloma wyzwaniami natury administracyjnej, prawnej i organizacyjnej. Zwykle nie jest to łatwe zadanie jednak mamy na to sposób. Przede...

bezpieczeństwo prawne w ochronie zdrowia

Bezpieczeństwo prawne w ochronie zdrowia

Bezpieczeństwo prawne w ochronie zdrowia - pewność i spokój W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym ochrona zdrowia stawia przed placówkami medycznymi szereg wyzwań. Zapewnienie bezpieczeństwa prawnego jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania każdego...

zarządzanie kadrą medyczną

Zarządzanie kadrą medyczną marzeń

Inwestycja w przyszłość Kadra medyczna to jeden z najważniejszych czynników sukcesu każdej placówki medycznej. Efektywne zarządzanie personelem medycznym pozwala na zapewnienie wysokiej jakości usług medycznych. W tym przypadku to również budowanie zaangażowania...

wspólnie przepracujemy trudności placówki

Wspólnie przepracujemy trudności placówki

Czas na pozytywną zmianę!  W rozmowach z wieloma menedżerami placówek medycznych dostrzegamy wspólne wyzwania, przed którymi stoją niektóre z Waszych instytucji. Dziś chcemy skierować naszą pomoc do tych, którzy mogą znaleźć w niej klucz do rozwiązania swoich...

Wyzwania kierowników medycznych

Wyzwania kierowników medycznych W dzisiejszym dynamicznym środowisku opieki zdrowotnej, menedżerowie placówek medycznych stają przed wyjątkowymi wyzwaniami. Rozmawiamy z wieloma z Was i słyszymy o trudnościach, z jakimi się borykacie. Dziś pragniemy podzielić się,...

zarządzanie jakością i standardy

Zarządzanie jakością i standardy

Zbuduj z nami system - zarządzanie jakością i standardy Zbuduj z MediMentors system, który podniesie renomę Twojej placówki! Czerwiec zbliża się szybkimi krokami, a wraz z nim termin, do którego placówki medyczne muszą dostosować się do wymogów Ustawy o Jakości w...

Nowe wymogi dla placówek medycznych

Nowe wymogi w placówkach medycznych

Koniec czerwca już coraz bliżej – czas na dostosowanie się do nowych wymogów! Nowe wymogi w placówkach medycznych - czerwiec zbliża się szybkimi krokami, a wraz z nim termin, do którego placówki medyczne muszą dostosować się do wymogów Ustawy o Jakości w Opiece...

napędzamy wzrost ambitnych placówek

Napędzamy wzrost ambitnych placówek

Co wyróżnia MediMentors na rynku? Przede wszystkim napędzamy wzrost ambitnych placówek przyszłości. Wśród wielu firm konsultingowych działających w obszarze zarządzania jakością w ochronie zdrowia, MediMentors wyróżnia się kilkoma kluczowymi elementami: ...

kompleksowe zarządzanie kliniczne

Kompleksowe zarządzanie kliniczne

Kompleksowe zarządzanie kliniczne Jako firma konsultingowa z zakresu zarządzania jakością w ochronie zdrowia, kierujemy się misją zapewniania kompleksowego i doskonałego zarządzania klinicznego. Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo pacjentów, najwyższe standardy...