Jak to jest? Czy pacjent musi się zgadzać?
Według danych z Systemu Analizy Orzeczeń Sądowych (SAOS), w latach 2019-2022 w polskich sądach toczyło się rocznie średnio około 50 spraw sądowych z powodu wykonania zabiegu bez skutecznej zgody pacjenta. W 2022 roku było to 58 spraw. Co to w zasadzie oznacza? Czy pacjent musi się zgadzać, żeby być bezpiecznym?
Sprawy sądowe
Należy podkreślić, że dane z SAOS nie obejmują wszystkich spraw sądowych z tego zakresu. Wiele spraw jest zgłaszanych do sądu w trybie cywilnym, ale również w trybie karnym. W przypadku spraw karnych dane nie są publikowane w SAOS.
Oznacza to, że rzeczywista liczba spraw sądowych z powodu wykonania zabiegu bez zgody pacjenta może być znacznie wyższa niż 50 rocznie.
Przyjrzyjmy się na poniższych planszach jak to jest – czy pacjent musi się zgadzać?
Teoria w praktyce
Czy pacjenci i personel Twojej placówki medycznej znają procedury pobierania zgód? Jeśli odpowiedź brzmi nie, to wiedz, że w prosty sposób możesz to zmienić. Zatem od czego zacząć? Jak poprawić funkcjonowanie placówki?
Każdą placówkę, która chciałaby poprawić swoją sytuację zachęcamy na początek do wypełnienia ankiety na naszej stronie, która przybliży do właściwej oceny sytuacji. Z MediMentors zbudujesz porządny system zarządzania jakością, ponieważ kierujemy się misją zachowania wysokiej jakości usług medycznych i bezpieczeństwa pacjentów w placówkach medycznych.
Aby pozostać z naszymi działaniami na bieżąco, odwiedź nasz profil na Linkedin.
Co oferujemy w ramach naszych usług?
W MediMentors oferujemy szeroki wachlarz usług w zakresie kompleksowego zarządzania klinicznego. Naszym celem jest wspieranie placówek medycznych w budowaniu i doskonaleniu systemów zapewniających wysoką jakość usług medycznych i bezpieczeństwo pacjentów. Aby opieka zdrowotna w Polsce była najwyższej jakości, dążymy właśnie do usprawniania niedziałających obszarów.
Zapraszamy do współpracy placówki medyczne, które chcą:
- Zapewnić swoim pacjentom najwyższą jakość usług medycznych
- Zwiększyć bezpieczeństwo pacjentów
- Efektywnie wykorzystywać zasoby finansowe
- Zbudować silny zespół zaangażowanych profesjonalistów
- Stać się liderem w dziedzinie jakości klinicznej