Globalny raport WHO na rzecz bezpieczeństwa pacjentów

by | lip 3, 2024 | blog

Na lata 2021–2030 powstał globalny raport WHO na rzecz bezpieczeństwa pacjentów 

Czy wiesz, że WHO opracowała globalny raport i plan działania na rzecz bezpieczeństwa pacjentów na lata 2021–2030? Ma on na celu przedstawienie szerokiej perspektywy na stan bezpieczeństwa pacjentów w skali globalnej! Uważamy, że to działanie dla nas wszystkich, bo wszyscy jesteśmy pacjentami!

Globalny raport WHO

Pierwszy w historii globalny raport

Poczynione postępy w realizacji planu zadań jak i utrzymujące się wyzwania i możliwości poprawy mają być raportowane co 2 lata. No i stało się. 30 maja WHO opublikowała pierwszy w historii globalny raport!!! Zawiera on dogłębne spojrzenie na to, w jaki sposób kraje realizują założenia i wdrażają działania.

Globalny raport WHO

 


Co wykazał raport

  • Cieszy, że raport pokazuje, iż kultura bezpieczeństwa w opiece zdrowotnej jest uznawana za kluczową przez większość krajów, jednak tylko jedna czwarta krajów zgłosiła, że podjęła działania w kierunku rozwoju kultury bezpieczeństwa w placówkach i usługach zdrowotnych.
  • Podobny odsetek krajów zgłasza wdrażanie strategii zarządzania ryzykiem i regularne przeprowadzanie ćwiczeń symulacyjnych.
  • Dwie trzecie krajów poparło i wdraża Globalną inicjatywę WHO: „Leki bez szkody”. Około 60% krajów zgłasza posiadanie krajowego programu zapobiegania i kontroli zakażeń, niemal 80% wdrożyło programy bezpieczeństwa krwi, a około połowa krajów ma inicjatywy dotyczące bezpieczeństwa urządzeń medycznych.
  • 80% krajów bada opinię pacjentów, a 20% mierzy wyniki zdrowotne, zgłaszane przez pacjentów.
  • System zarządzania zdarzeniami niepożądanymi został wprowadzony w 70% krajów, jednak tylko jedna trzecia krajów aktywnie zgłasza incydenty do tych systemów, a tylko około jedna trzecia krajów dostosowuje swoje formaty zgłaszania do minimalnego modelu informacyjnego WHO.
  • 38% krajów zgłasza zdarzenia wartownicze (ang. sentinel events).

Niewiele, jednak gdyby w Polsce 38% takich zdarzeń była zgłaszana, bylibyśmy zachwyceni i czuli się bezpieczniej, nieprawdaż? Podsumowanie raportu można przeczytać tutaj, a cały raport można pobrać pod tym linkiem.

Globalny raport WHO

Bezpieczeństwo w polskich placówkach medycznych

Zatem czy po 30 czerwca, gdy w szpitalach i placówkach ambulatoryjnych będą już działały wewnętrzne systemy zarządzania jakością? Czy nasze miejsce w rankingu się zmieni? Czy my-menedżerowie, my-lekarze, my-pacjenci będziemy bezpieczniejsi?

 

Dzięki odpowiednim regulacjom prawnym, edukacji personelu i kulturze bezpieczeństwa, możemy zbliżyć się do poziomu dojrzałości w zarządzaniu zdarzeniami niepożądanymi, jaki obserwujemy w krajach o najbardziej rozwiniętych systemach ochrony zdrowia. To długotrwały proces, ale niezbędny dla poprawy jakości i bezpieczeństwa opieki zdrowotnej w Polsce.

Bezpieczeństwo w polskich placówkach medycznych

Czy Twoja placówka medyczna ma już wdrożony system zarządzania jakością? Jeśli odpowiedź brzmi nie, to wiedz, że w prosty sposób możesz to zmienić. Zatem od czego zacząć? Jak poprawić funkcjonowanie placówki?

Każdą placówkę, która chciałaby poprawić swoją sytuację zachęcamy na początek do wypełnienia ankiety na naszej stronie, która przybliży do właściwej oceny sytuacji. Z MediMentors zbudujesz porządny system zarządzania jakością, ponieważ kierujemy się misją zachowania wysokiej jakości usług medycznych i bezpieczeństwa pacjentów w placówkach medycznych.

Aby pozostać z naszymi działaniami na bieżąco, odwiedź nasz profil na Linkedin.

Co oferujemy w ramach naszych usług?

W MediMentors oferujemy szeroki wachlarz usług w zakresie kompleksowego zarządzania klinicznego. Naszym celem jest wspieranie placówek medycznych w budowaniu i doskonaleniu systemów zapewniających wysoką jakość usług medycznych i bezpieczeństwo pacjentów. Aby opieka zdrowotna w Polsce była najwyższej jakości, dążymy właśnie do usprawniania niedziałających obszarów.

Zapraszamy do współpracy placówki medyczne, które chcą: 

  • Zapewnić swoim pacjentom najwyższą jakość usług medycznych 
  • Zwiększyć bezpieczeństwo pacjentów 
  • Efektywnie wykorzystywać zasoby finansowe 
  • Zbudować silny zespół zaangażowanych profesjonalistów 
  • Stać się liderem w dziedzinie jakości klinicznej